Ustaz Wadi Annuar

Ustaz Wadi Annuar

CEO Dakwah Global Sdn. Bhd.

Share:
1.⁠ Pengenalan Imam Abul Hasan al-Asy’ari

•⁠ ⁠Imam Abul Hasan al-Asy’ari (rahimahullah) (260-324H) dikenali sebagai pengasas mazhab Asya’irah. Namun, beliau bukanlah pencipta mazhab dan pandangan akidah yang baharu. Sebaliknya, Imam al-Asy’ari hanya melaporkan apa yang menjadi mazhab salaf dalam bab akidah. Dalam erti kata lain, beliau adalah periwayat tentang akidah Salaf.

2.⁠ Kedudukan Imam Syafie dalam Mazhab Asya’irah

•⁠ Jika kita memahami bahawa Imam al-Asy’ari hanyalah pelapor akidah salaf, maka adalah benar bahawa Imam Syafie (rahimahullah), yang termasuk dalam kategori salaf, juga bermazhab Asya’irah. Walaupun Imam Syafie wafat 56 tahun sebelum Imam al-Asy’ari lahir, yang penting bukanlah tarikh lahir atau wafat mereka, tetapi intipati ajaran Imam al-Asy’ari. Dengan kajian mendalam, barulah kita dapat membuat kesimpulan yang tepat.

3.⁠ Pandangan Imam Tajuddin al-Subki

•⁠ Imam Tajuddin al-Subki (rahimahullah) (wafat 771H) dalam Kitab Tabaqat al-Syafi’iyyah al-Kubra menyatakan:
“Ketahuilah, bahawa Imam Abul Hasan al-Asy’ari tidak mencipta pendapat baharu, dan tidak juga mengasaskan mazhab baharu. Beliau hanyalah pelapor mazhab-mazhab salaf dalam bab akidah, dan seorang yang mempertahankan pegangan sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ dalam bab akidah.”

4.⁠ ⁠Kesinambungan Akidah Salaf

•⁠ Ringkasnya, mazhab Asya’irah hanyalah kesinambungan kepada akidah para salaf dan para sahabat, menurut Imam Tajuddin al-Subki. Ia bukanlah mazhab akidah yang baharu, yang berlainan dengan akidah salaf.

Jom bantu Gerak Kerja Media

Infak Gerak Kerja Dakwah

Setiap ringgit yang penginfak akan digunakan untuk tujuan mengembangkan dakwah Ustaz Wadi Annuar

5.⁠ ⁠Pandangan al-Imam al-Hafiz al-Bayhaqi

•⁠ Menurut al-Imam al-Hafiz al-Bayhaqi (rahimahullah) (384-458H), pengarang Syu’abul Iman, Dalail al-Nubuwwah, Sunan Sughra dan Kubra:
“Imam al-Asy’ari tidak melakukan perkara baharu dalam agama dan tidak membawa bidaah dalam agama. Sebaliknya, beliau hanya mengambil pandangan-pandangan tentang akidah dari para sahabat (radhiyallahu ‘anhum), para tabi’in, dan para imam selepas mereka. Beliau hanya membela akidah para salaf ini dengan menambahkan huraian dan penjelasan sahaja tanpa menokok tambah atau mengurangkan akidah para salaf ini.”

6.⁠ ⁠Penegasan al-Hafiz Ibn Asakir

•⁠ Al-Hafiz Ibn Asakir (rahimahullah) (wafat 571H) mencatatkan dalam Kitab Tabyin Kazib al-Muftari tentang Imam al-Asy’ari:
“…beliau tidak membuat perkara baharu dalam agama, dan tidak membawa bidaah di dalamnya. Sebaliknya, beliau sekadar mengambil kata-kata para sahabat, para tabi’in, dan para imam selepas mereka yang berkaitan usuluddin (akidah). Lantas beliau membelanya dengan menambah huraian dan penjelasan kepada kata-kata mereka itu.”

7.⁠ ⁠Kekeliruan Tentang Imam al-Asy’ari

•⁠ Hakikat bahawa Imam al-Asy’ari hanyalah pelapor dan periwayat akidah Salaf inilah yang gagal difahami oleh sesetengah orang. Mereka menyangka bahawa Imam al-Asy’ari membawa ajaran, mazhab, dan akidah baharu yang tidak pernah wujud di zaman salaf sebelumnya.

7.⁠ ⁠Kekeliruan Tentang Imam al-Asy’ari

•⁠ Hakikat bahawa Imam al-Asy’ari hanyalah pelapor dan periwayat akidah Salaf inilah yang gagal difahami oleh sesetengah orang. Mereka menyangka bahawa Imam al-Asy’ari membawa ajaran, mazhab, dan akidah baharu yang tidak pernah wujud di zaman salaf sebelumnya.

Kesimpulan

Berdasarkan penegasan ulama besar dan muktabar, ajaran akidah yang dibawa oleh Imam al-Asy’ari (rahimahullah) adalah ajaran yang diwarisi dari para salaf, iaitu para tabi’in dan para sahabat (radhiyallahu ‘anhum). Wallahu a’lam.

Diringkaskan daripada artikel asal oleh Ustaz Shamsul Muda

Nota Akhir

•⁠ Marilah kita terus menyokong RUU Mufti Wilayah Persekutuan tanpa pindaan yang meletakkan syarat kelayakan menjadi Mufti Wilayah dan Timbalan Mufti adalah Ahli Sunah Waljamaah berakidah al-Asya’irah dan al-Maturidiyah.

SELEPAS BACA, SILA KONGSI. SEMOGA BERMANFAAT.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *