Ustaz Wadi Annuar

Ustaz Wadi Annuar

CEO Dakwah Global Sdn. Bhd.

Share:

Bulan Rabiulawal menyaksikan pelbagai peristiwa bersejarah yang agung dalam sirah kehidupan Nabi Muhammad SAW. Bagi mereka yang mengaku sebagai pengikut Nabi SAW, umat baginda, dan pencinta baginda, memerhatikan dan menghayati peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bulan ini menjadi suatu kewajipan. Ia adalah cara untuk memperbaharui kelazatan iman, memperbanyakkan selawat dan memperkukuh kecintaan kita terhadap Rasulullah SAW.

Allah SWT menjadikan Nabi Muhammad SAW sebagai perantaraan untuk mencapai keredaan dan cinta-Nya. Ini ditegaskan dalam firman Allah SWT:

“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika kamu benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah aku, nescaya Allah akan mencintaimu dan mengampunkan dosa-dosamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Ali Imran: 58)

Seseorang tidak akan sampai kepada Allah kecuali dengan mengikuti jalan dan petunjuk Nabi SAW. Kesempurnaan iman seorang Muslim juga tidak akan tercapai melainkan dengan menjadikan Nabi SAW sebagai insan yang paling dicintai. Nabi bersabda:

“Tidak sempurna iman seseorang di antara kamu sehingga aku (Rasulullah SAW) lebih disayanginya daripada ibu bapanya, anaknya, dan manusia seluruhnya.” (HR al-Bukhari)

Berikut adalah beberapa peristiwa penting dalam kehidupan Nabi SAW yang berlaku pada bulan Rabiulawal:

Jom infak RM10, untuk Gerak Kerja Media

Infak Gerak Kerja Media

Setiap ringgit yang penginfak akan digunakan untuk tujuan mengembangkan dakwah Ustaz Wadi Annuar

1. Diangkat Menjadi Rasul

Pada bulan Rabiulawal, Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi utusan Allah SWT. Ketika berusia 40 tahun, baginda menerima wahyu pertama di Gua Hira. Peristiwa ini menandakan permulaan kenabian dan misi dakwah baginda untuk menyampaikan agama Allah kepada seluruh umat manusia.

2. Isra’ dan Mikraj

Sebahagian ulama berpendapat bahawa peristiwa Isra’ dan Mikraj berlaku pada bulan Rabiulawal. Perjalanan luar biasa ini memperlihatkan keajaiban ciptaan Allah SWT kepada Nabi SAW dan ibadah solat lima waktu disyariatkan sebagai tiang agama.

3. Hijrah ke Madinah

Bulan Rabiulawal juga mencatatkan peristiwa Hijrah Nabi SAW ke Madinah, yang menjadi titik tolak kemenangan umat Islam. Baginda memulakan perjalanan dari Mekah pada 2 Rabiulawal dan tiba di Madinah pada 12 Rabiulawal, disambut dengan kegembiraan oleh penduduk Madinah.

4. Wafatnya Rasulullah SAW

Pada bulan Rabiulawal juga, umat Islam dikejutkan dengan kewafatan Rasulullah SAW. Baginda meninggalkan warisan yang paling berharga, iaitu al-Quran dan Sunnah, sebagai panduan hidup umat Islam hingga ke akhir zaman.

5. Kelahiran Nabi Muhammad SAW

Para ulama sepakat bahawa Nabi Muhammad SAW dilahirkan pada hari Isnin dalam bulan Rabiulawal. Baginda sendiri pernah menyebut bahawa baginda berpuasa pada hari Isnin sebagai tanda syukur kepada Allah kerana hari itu adalah hari kelahirannya dan hari baginda diangkat sebagai rasul.

Kesimpulan

Bulan Rabiulawal adalah bulan yang penuh berkat dengan peristiwa-peristiwa besar dalam kehidupan Rasulullah SAW. Tradisi menyambut kelahiran baginda, atau Maulid Nabi, yang telah bermula sejak kurun ke-6 Hijrah, adalah cara umat Islam menzahirkan kecintaan dan kesyukuran atas kehadiran insan yang membawa cahaya iman dan hidayah kepada umat manusia.

Sebahagian ulama berpendapat bahawa kegembiraan menyambut Maulid Nabi SAW adalah salah satu bentuk penghayatan terhadap nikmat terbesar yang Allah kurniakan, iaitu kelahiran Nabi Muhammad SAW. Firman Allah SWT:

“Katakanlah (wahai Muhammad): Dengan limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya, maka dengan itulah hendaklah mereka bergembira.” (Surah Yunus: 58)

Sambutan Maulid Nabi SAW adalah peluang untuk kita menghayati sirah baginda, mencontohi akhlak baginda, serta memperbaharui kecintaan kepada baginda dengan bacaan qasidah dan selawat. Walaupun sambutan ini tidak diadakan pada zaman Nabi SAW dan para sahabat, ia dikategorikan sebagai “bidaah hasanah” yang bertujuan mengingatkan kita kepada Nabi SAW dan memupuk kecintaan terhadap baginda.

Bagi mereka yang benar-benar mencintai Rasulullah SAW, Maulid Nabi adalah peluang untuk memperbaharui cinta itu dan bersyukur kepada Allah SWT atas kelahiran Nabi Muhammad SAW, insan yang membawa rahmat bagi seluruh alam.

Wallahu A’lam.

SELEPAS BACA, SILA KONGSI. SEMOGA BERMANFAAT.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *